Gratis is niet altijd goed
Op het busstation werden gratis koekjes uitgedeeld. Nouja, uitgedeeld? Overal neergegooid. Iedereen graaide maar raak. De stoep lag ermee bezaaid: platgetrapte biscuits, lege verpakkingen, halflege verpakkingen, volle verpakkingen.
Een jongen die een zitplaats zocht schoof vier volle pakjes die op een bankje lagen zonder pardon op de grond. Weer een paarhonderd gram voedsel gedoemd om in de afvalbak te belanden. Twee meisjes vonden de koekjes niet lekker en begonnen ermee naar elkaars hoofd te gooien.
Ik snap dat niet. Dat grote producenten zulke acties houden als mensen zo respectloos met hun producten omgaan. Het is wel voedsel. Voor de producent en velen van ons slechts geld – en dan nog begrijp ik het niet – maar voor miljoenen mensen die wij niet kennen is het een leven.
Op zo’n moment weet ik dus niet wat ik moet doen. Weigeren aan zoiets deel te nemen of redden wat je redden kan?
In twijfel nam ik het middenpad. Het stomste wat ik kon doen. Ik knikte vriendelijk toen een van de uitdelers me zo’n pakje in de handen drukte. Inclusief flyer, daar heeft al helemaal niemand wat aan. Ook nog een boom naar de galemiezen geholpen.
Met mensen als mij gaan die producenten zeker niet met hun acties stoppen.
(Maar ik heb ze tenminste wel opgegeten, die koekjes.)
Ik denk niet dat bedrijven daar op letten of iemand hun koekjes(verpakking) op de grond gooit. Het gaat er om dat men die koekjes heeft gegeten, de verpakking heeft gezien en zo misschien wel eens terugdenkt aan die ene dag dat ze gratis koekjes kregen tijdens die ene keer dat ze zo enorm lang moesten wachten. En dat is voor het bedrijf dan toch reclame.
Tja. Daar heb je een punt.
Stom. :P
Ja het is idd gigantisch slecht voor het milieu maar wat Daan zegt klopt helemaal, dit is gedachtegang van een producent. De grap is dat het vaak de bedrijven zijn die keihard roepen dat ze alles aan beter milieu beleid doen…. Tja ik vraag me af wat meer belastend is, slecht beleid in logistiek (en dus meer luchtvervuiling) of die flyers en proefverpakkingen. Producenten roepen altijd dat het eerste veel erger is maar ik weet het niet…
Bedrijven beweren zo veel. Het punt is dat heel weinig doen vaak eigenlijk al heel veel is vergeleken met anderen of vergeleken met tien jaar geleden. Het is minimaal allemaal. Maar gelukkig zorgt de steeds meer kritische consument er wel voor dat bedrijven gedwongen worden om er minstens zo goed voor te staan als de concurrent, zodat het langzaamaan hopelijk steeds beter wordt. Marktwerking maar dan andersom :)
Vind ik ook heel moeilijk om te zien. Daarom is het extra stom dat dit volgens mij wel heel goed werkt :(
Eigenlijk zou ik die mensen erop aan willen spreken maar ik durf niet. (En het is nog maar de vraag of ze mijn klacht dan ook doorspelen aan degenen die erover gaan.)